Chesney (Chet) Henry Baker was een Amerikaans trompettist en zanger.
Hij kwam ter wereld in Yale (Oklahoma-USA) op 23 december 1929, even na middernacht (0u 45m).

zilplan2De Zon staat in het teken Steenbok. Maan in Weegschaal.
De ascendant staat ook in Weegschaal, zodat de Maan in het eerste huis komt te staan.
Het teken Kreeft beheerst het tiende huis (sociaal of beroepshuis.
De Zon bevindt zich in het vierde huis dat  het Kreeft-huis wordt genoemd.
Het gelukspunt tenslotte staat ook in het teken Kreeft.
Al met al een reeks van aanwijzingen, die stuk voor stuk aangeven dat we hier te maken hebben met een persoon die het tegendeel is van het ideaaltype van ‘de Steenbok’. De vrouwelijke eigenschappen van de Maan domineren het karakterbeeld.

DE MAAN staat voor verbeelding, intuïtie, gevoelens, onbewuste en instinctieve reacties. Verder staat de Maan voor contactvermogen, het verlangen naar geborgenheid, een eigen (veilig) huis, verbondenheid met de geboortestreek of het vaderland, herinneringen, kindertijdervaringen en de behoefte aan emotionele zekerheid.
Tenslotte staat de Maan voor het moederlijke vrouwelijke principe in de mens en met vrouwelijke energie in het algemeen.

De muzikant Philip Baumgarten zegt daarover:
“Onder vrouwelijke energie versta ik de energie die je gebruikt om lyrisch, gevoelig en zacht te spelen. Vrouwelijke energie is emotioneel, en met oog voor detail. Onder mannelijke energie versta ik de energie die je gebruikt om met een strakke timing, swingend en met power te spelen. Mannelijke energie is meer: hier ben ik, ik neem mijn plaats in de wereld in en dat is mijn natuurlijke recht.
In de klassieke muziek en de folk wordt vaak vrouwelijke energie aangesproken. Misschien is dit nog wel het allerduidelijkst bij New Age muziek. In de hard rock en death metal lopen veel muzikanten rond die voornamelijk hun mannelijke energie gebruiken. Als je vooral lyrisch wil spelen, laat je meer vrouwelijke energie toe.”

Chet Baker: Een Lyrisch Trompettist

Chet Baker (Memoir 29): “I always gave the most effeminate answer.”
My Funny Valentine… I Fall In Love Too Easily… in a macho word these torch standards are o.k. for chicks, not for men…”
“Most people are impressed with just three things: fast, high, loud… probably less than 2% of the public can really hear.”

 

Chet Baker groeide op in Los Angeles. In 1949 hoorde hij Miles Davis spelen (een van de nummers die later verzameld zouden worden op de klassieke elpee ‘Birth of the Cool’). In zijn memoires zegt hij daarover: “I had found the light..”
Baker werd in 1952 bekend door zijn opname van ‘My Funny Valentine’. Hij groeide uit tot een solist met een geheel eigen speelstijl.

Waar andere trompettisten geneigd waren hun publiek te overdonderen en zo snel, hoog en hard mogelijk te spelen, deed Baker juist het tegenovergestelde. Een lyrische benadering en zachte, melancholieke toon kenmerkten zijn zang en spel.

 

Baker is een lyrisch trompettist: een anti-macho, wars van effectbejag en spierballenvirtuositeit. Lyrisch staat voor: ‘bevlogen, enthousiast’, ‘gevoelvol, hartstochtelijk’, ‘bevlogen, met gevoelvolle stijl’

Baker’s stijl werd in de jaren vijftig en begin jaren 60 erg gewaardeerd. De opkomst van de zogenoemde ‘protest’-generatie (volgens Pim Fortuyn een verweesde, d.w.z. vader- en moederloze generatie) maakte een einde aan zijn populariteit.
Romantiek, met al zijn onzeker makende gevoelens en passies, was volledig uit. De macho-cultuur van de jaren 60 verheerlijkte mannelijke waarden: Actie, veranderingsliefde, dierlijke, op verovering gerichte sex. De soms wat weke passiviteit die Chet Baker uitstraalde maakte geen indruk meer.
Het gebruik van drugs was de enige verbindingsschakel tussen Baker en de Jaren 60 cultuur. Maar waar de oppervlakkige macho gewoon wat vergetelheid zocht of een grappig avontuur daar gebruikte Chet Baker de dope als een soort beschermingsmiddel.

When the German broadcaster and editor Gudrun Endress asked him how his music could sound so pure and beautiful after all the self-abuse, he explained that dope hadn’t destroyed his soul, only protected it from all the “bullshit” of life.
“I saw many people greatly affected by things that had happened to them, and I just kind of had it in my head to try and put that part of me in a sort of unreachable place,” he said.

Chet Baker: breekbaar jazzicoon
Cobra, 12/05/2013

Op 13 mei 1988 omstreeks 3 uur ’s morgens wordt het levenloze lichaam van Chesney Henry Baker gevonden op de stoep voor het Prins Hendrikhotel aan de Prins Henrikkade in Amsterdam. De politie houdt het bij een ongeval, een fout gelopen high van een junk. Niemand van hen die weet wie die C.H. Baker eigenlijk is.

Chet Baker, “de James Dean van de jazz” wordt hij genoemd.
Chet Baker, een autodidact op trompet, een lyrische solist van de Westcoast jazz, geschoold in de bebop, geïdentificeerd met de cool jazz.
Chet Baker, een trompettist die ook zanger wordt met de meest breekbare stem die je je kunt indenken, en een dictie en timing waarvan zelfs de meest ongevoelige ziel kippenvel krijgt.

Wie zich wil verdiepen in het leven en werk van Chet Baker kan terecht bij de uitstekende biografie van de Nederlandse jazzjournalist Jeroen de Valk. Hij schreef in 1989 ‘Herinneringen aan een lyrisch trompettist‘.

Over AstroLogicus

Geboren in Zwolle. ZON in Steenbok, MAAN in Maagd, Ascendant in Weegschaal. Eigen website : www.wimduzijn.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s